Kirjoita Googlen hakukenttään ensi kerralla sana vaasalaisia ja klikkaa!



Keskustelu käynnissä!
Keskustelu Sportista kuumentaa!


sunnuntaina, toukokuuta 08, 2005

Riksa, velotaxi ja Vaasa

Polkupyörätaxista Vaasan uusi vetonaula?

Henrik Eriksson ei pysty pitämään n’ppejään erossa poljettavaista kulkuvälineistä.
Vaasalainen Henrik Eriksson on intohimoisen kiinnostunut kaikenlaisista polkuvoimalla kulkevista laitteista. Tavallisen munamankelin lisäksi Henrik on päässyt kokeilemaan erilaisia nojakkeja eli nojapyöriä ja nyt myös riksaa. Eriksson pyöräilee vuodessa noin 4000 kilometriä

Polkuvoimalla kuin siirtomaaherrat

Etsi internetistä: riksa, velotaxi, rickshaw, cycle rickshaw, bicycle-rickshaw, pedicab, rickshaw manufacturing, bicycle components, rickshaw technology

Koko Suomessa on riksoja vain muutama. Aitoja intialaisia niistä on ehkä vain yksi. Muut ovat itse tehtyjä tai eurooppalaista alkuperää. Aidon intialaisen kyläsepän valmistaman riksan, näin uskoo ainakin pyöräkauppias Ari Korpilahti, voit bongata Kahvi-Komppanian sisäpihan pyörätelineen vierestä.

-Ostin riksan melko kovalla hinnalla viime kesänä monimutkaisten vaiheiden jälkeen. Hankin sen pääasiassa imagosyistä. Kun sillä hakee polkupyöräkorjaamoon tavaroita Matkahuollosta ja riksan hytissä on pyöräliikkeen kyltti niin se on hyvää mainosta, uskoo Wasa BikeServicen pyöräkauppias Korpilahti.

Riksa testissä
Henrik Erikssonin sormia syyhyttää kokeilla riksaa käytännössä. Korpilahti antaa avaimet mutta muistuttaa että riksassa ei ole jalkajarruja ja että sitä ei ole vielä kunnostettu. Varoitukset eivät Henkkaa pelota. Pienen koeajon jälkeen analyysi on valmis:

– Riksa on aivan erinomainen kulkuvälinen asvaltoiduista pyöräteistä kuuluisassa Vaasassa. Tosin nyt testattu yksilö on vielä kovin keskeneräinen. Riksassa pitäisi olla jalka- tai levyjarrut, istuimen ja sarvien välinen etäisyys on aivan liian pieni. Sarvet ottavat käännyttäessä polveen. Riksa on rakennettu miestenpyörän alustalle ja runko on hankala jos joutuu pysähtymään liikaennevaloissa. Mummupyörä runkona olisi parempi vaihtoehto.

– Pienen pohdinnan jälkeen tulee lisää ideoita: No, pyörän kumit voisivat olla kapeammat ja umpikumia. Myös hytti voisi olla kevyempi, analysoi Eriksson. Eriksson ehdottaa Korpilahdelle, että tämä valmistaisi useita riksoja ensi kesäksi.

– Niistä voisi tulla todellinen suksee ensivuoden Vaasan turistikesään. Niitä voisi vuokrata, firmat voisivat niitä sponsata ja perheet ja polttariporukat voisivat niitä vuokrata tai sitten ne voisivat toimia taxeina, ideoi Eriksson.

Korpilahti myöntää ideat hyviksi mutta ei aivan heti lupaa ryhtyä niitä valmistamaan.


Erilaiset poljettavat vompaimet ovat kova juttu maailmallaRiksat eri muunnoksineen on kova juttu maailmalla. New Yorkissa, Pariisissa ja Brysselissaä riksat ovat vallanneet oman paikkansa katukuvassa. Riksojen kaupallinen muunnos on nimeltään velotaxi.


Velotaxit ovat suurkaupunkien villitys juuri nyt.

Kysymyksessä on elegantti nykytekniikalla valmistettu poljettava kulkuväline, joka pystyy puikkelehtimaan viiden kilometrin kaupunkimatkalla nopeammin kuin auto. Ylämäessä voi käyttää apuna sähkömoottoria.


Näitä ikivanhan idean nykyaikaisia muunnoksia valmistetaan teollisesti useassa kymmenessä tehtaassa Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloisa.,

Riksa, velotaxi ja Vaasa
Viimeistään ensi keväänä näemme onko Ari Korpilahti innostunut kehittelemään oman mallinsa riksasta. Jotta idea olisi taloudellisesti kannattava, riksoja pitäisi olla vähintää viisi ja rakentaminen edellyttää myös sponsorirahaan tuollaiset 200–400 euroa per riksa. Riksa sopisi erinomaisesti vaikkapa Wasalandian tai Kotipizzan imagoon. Kertokaa tästä sivusta Hannu Hellmanille ja Rabbelle jos satutte tapaamaan.

Toki velotaxin tai tehdasvalmisteisen perinteisen riksan saa Vaasaan parin viikon toimitusajalla jos rahaa ja intoa riittää. Vaasan katukuvaan riksat sopisivat hyvin. Ja aina kannattaa muistaa että ensimmäisenä apajille ehtinyt yleensä myös voittaa kisan. Polkupyörä on eri muunnoksineen salavihkaa valtaamassa oman paikkansa moderneissa suurkaupungeissa ja pian myös Vaasassa?.

Suomalainen riksa
Oman riksasi voit ostaa täältä
Ryhtyisinkö riksakuskiksi
Vanhat Velot

Kuvia
http://www.tourdenatur.net/fotos/2002/malte/velotaxibkl.jpg
http://www.ne.jp/asahi/aluminium/mania/al_column/velotaxi.gif
http://www.germany-tourism.ie/media/02gettingaroundtext.jpg
Ota kantaa ja anna palaa! Klikkaa alapuolella olevaa comments linkkiä ja jätä mielipiteesi kommenttialueelle.Kerromitä mieltä Sinä olet siitä, olisiko riksoista Vaasan imagon kohottamiseen?. Voit lähettää jutun myös kaverillesi klikkaamalla kirjekuoren kuvaketta.

8Kommenttisi:

At 4:04 ip., Anonymous Anonyymi said...

Tuollaisia ideoita vääntää kuka tahanta. mutta ovatko ne realistisia?

Vaasassa riksasesonki kestää vain toukokuun puolivälistä syyskuun alkuun. Sinä aikana pitäisi saada palkka työstä ja riksa pitäisi saada kuoletetuksi kolmen sesongin aikana.

Ei tunnu oikein mahdolliseleta. Eri asia on jos joku sponsoroi.

Ekonomisti

 
At 1:14 ap., Anonymous Anonyymi said...

Hyvä juttu! Olen itse nähnyt noita Euroopan suurkaupungeissa. Kyllä ne kaupallisesti tuntuvat toimivan.
Niissä on maksettuja mainoksia (kuten takseissakin).
Talvi voi olla vaikeampaa aikaa mutta onhan niitä muitakin sesonkitöitä: esim jäätelönmynti. Opiskeljoista voisi saada työvoimaa, provikapalkalla kuten taksirengit muutenkin...
Jos ei yrittäjää löydy niin joku markkinoinnin päälle ymmärtävä firma voisi ensimmäiset Velotaxit maksaa, maalata ne väreihinsä ja tehdä dealin opiskelja XX:n kanssa joka vain sitoutuisi siihen että ne pyörii kaupungilla... Sitten vaan kävelykadulle bongaamaan kyytejä...ja kesäöinä ravintoloiden oville...

Lupaan ottaa heti kyydin!

Vähän optimismia, Ekonomisti!

 
At 7:59 ap., Anonymous Anonyymi said...

Aivan mahtava juttu!
Ei muuta kuin kehittämään Vaasaa Suomen ja koko Euroopan pyöräilykaupungiksi. Aloitetaan nyt riksoista ja velotaxeista.

Vaasan kaupungin sosiaaliatoimi voisi ensimmäiseksi tuottaa muutaman riksan vammaisten lasten apuvälineiksi ja Rabbe voisi sponsata muutaman velotaxin.

Sen jälkeen voisi ryhtyä suunnittelemaan Vaasaan tuota toisessa jutussa esille tullutta pyöräkarnevaalia.

Nyt pitäisi vain pitää huoli siitäm että saadaan joku asialle innostunut taloutta tunteva rahamies mukaan.

 
At 8:45 ip., Anonymous Anonyymi said...

Kylläkai Vaasasta saadaan vaikka koko maailman pyöräkaupunki jos rakennetaan lämmitettävät pyörätiet ja ne katetaan.
Ei muuta kuin pyörätuubeja Vaasaan.

 
At 2:50 ip., Anonymous Anonyymi said...

Otsikon Vaasan kulttuurielämä alla oleva linkki Terra Novai on oikeassa muodossaan Terranova. Terranovalla on omat sivut osoitteessa:
http://terranova.vaasa.fi/
Terra Novai- linkissä mainitun luontoelokuvafestivaalin sivut osoitteessa:
http://wildlife.vaasa.fi

 
At 1:03 ip., Anonymous Anonyymi said...

Toinen aito intialainen riksa löytyy Tampereelta. Olemme harkinneet sitä "hääautoksi". Menopelistä löytyy kuvia osoitteesta: http://www.viihdekuljetus.com

 
At 8:24 ip., Anonymous Anonyymi said...

Музыканты [url=http://dejavu-group.ru/about_us.php]Дежа вю[/url] - это коллектив виртуозных вокалистов и музыкантов.
[url=http://dejavu-group.ru/about_us.php]Дежа вю[/url]- лидер в области музыкального оформления праздников, дней рождения, шоу-программ, копроративов, торжеств и дней рождения.
В копилке группы Deja Vu около 3000 произведений.
Только живое исполнение. Ждаз, ретро, хиты 70-80-90-х, диско, поп, шансон, фоновое сопровождение .
Группа Deja Vu располагает мощной качественной аппаратурой, которая позволяет наполнить плотным и приятным уху звуком как маленькое помещение (фуршет), так и огромное помещение (корпоратив до 1000 человек).

Игорь +7 916 623 4047

 
At 10:15 ap., Anonymous Anonyymi said...

Justiin viikolla pojalle juttelin noista riksoista . Minusta idea vallan mainio ja piristysruiske kaupunkiliikenteeseen. Seinäjoella ei ole nähty vielä noita ja siksi niistä pojan kanssa aloin puhumaan. Yllätys olikin kun alaoin etsimään tietoa riksoista, että vaasassa joku niitä käyttää.. :))

 

Lähetä kommentti

<< Home