Kirjoita Googlen hakukenttään ensi kerralla sana vaasalaisia ja klikkaa!



Keskustelu käynnissä!
Keskustelu Sportista kuumentaa!


tiistaina, toukokuuta 10, 2005

Nojakki tai nojapolkupyörä

Lihasvoimalla kevyesti ja tyylikkäästi

Nojakki on nopea, turvallinen  ja miellyttävä kulkuväline tietää Tapio Osala.
Tapio Osala ihastui nojakkeihin toimiessaan Ala-Härmän kunnan markkinointipäällikkönä. "Härmän aukiat” ja tasaiset tiet saivat hänet innostumaan tästä mainiosta menopelistä. Nojakeilla on saavutettu koeolosuhteissa jopa 130 km/h nopeuksia.

Etsi netistä: nojapolkupyörä, nojakki, kinneri, HPV, recumbent, liggcykel, liegerad, human powered vehicle.

”Nojapyörällä tarkoitetaan polkupyörää, jota poljetaan nojaten taaksepäin tuolia muistuttavalla istuimella. Monissa kielissä nojapyörä on recumbent, mikä tarkoittaa selällään makaamista. Joitakin nojapyörämalleja voidaan polkea myös käsin tai sekä käsin ja jaloin. Nojapyöriä, jotka ovat varustettu virtaviivaisilla koreilla kutsutaan englannin kielellä velomobile'eiksi eli kinnereiksi. Näin nojakit määrittelee Tomas Linden, yksi Suomen tunnetuimmista nojakkiasiantuntijoista:"

Ensimmäinen tunnettu esitys nojapyörän ideasta on pilapiirros vuodelta 1893. Siinä mies istuu mukavasti pyörien väliin rakennetulla nojatuolilla ja taustalla näkyy tuskaisesti tavallisilla pyörillä polkevia henkilöitä. Ensimmäinen varsinainen nojapyörä rakennettiinkin samana vuonna.

Tämän jälkeen lihasvoimalla ja kahdella tai useammalla pyörälle kulkevat kulkuvälineet ovat kiehtoneet niin tavallista matkaajaa kuin sotilaita.
Suomi on ollut kehityksessä hyvin mukana. Toisen maailmansodan jälkeen meillä valmistettiin mm. lukuisa määrä "kinnereitä", jotka olivat
paikallinen muunnos hytillä varustetusta kolmipyöräisestä. Suomalainen Reijo Karpio rakensi amfibiokinnerin vuonna 1949 ja polki sillä
Helsingistä Grisslehamniin."

Tapio Osala
Tapio Osala innostui nojakeista toimiessaan Alahärmän kunnan markkinointipäällikkönä vuonna 2002. Pesti oli projektiluontoinen ja
lajissaan Suomen ensimmäinen.

Härmänseutu on maankuulua teknisestä osaamisestaan ja pienistä erikoistuneista metallialan yrityksistään. Toki joukossa on myös suuria yrityksiä, joista tunnetuin on Jorma Lillbackan perustama Finnpower Oy.

- Olin hankkinut itselleni nojakin hieman ennen Alahärmässä aloittamistani, mutta varsinaisen kipinän sain vasta uudessa työssäni. Pohjanmaan lakeuksilla oli helppo polkea paikasta toiseen.

Ei siis mikään ihme, että Osala esitti ajatuksen nojakkien paikallisesta valmistamisesta juuri Lillbackalle.

- Jorma Lillbacka ei itse nojakin valmistuksesta innostunut, mutta antoi minulle listan mahdollista yrittäjistä, joita aloin innostaa. Voltin kone- ja pyöräliikkeestä tuli sitten Härmäpyörä-nimisen nojakin Suomen ensimmäinen "nojakkitehdas". Yritys ei tee kaikkia työvaiheita itse, vaan käyttää alihankkijoita. Viimeisen sarja rungot on tehty Vaasassa. Yritys myy tänä kesänä ehkä parisenkymmentä nojakkia ellei mitään suurta ryntäystä synny.

Vasta tulossa
Osala arvelee että Suomessa on runsaat 100 nojapyörää, joista noin puolet on itse valmistettuja ja loput tehdastekoisia. Nojakkeja on
Osalan mukaan kahta perustyyppiä; on kaksipyöräisiä nojakkeja ja sitten kolmipyöräisiä kaupunki- ja hyötypyöriä. Kombinaatioita löytyy kahdelle etu- ja kahdelle takapyörälle. Yleisin ajoasento on istuma tai makuuasento selällä, mutta sellainenkin malli on nähty, missä ajo tapahtuu mahalla maaten. Innokkaat alan harrastajat ovat kehittäneet myös nelipyöräisen mallin ja myös tandemnojakki on nähnyt päivänvalon, naureskelee Osala.

Nojakit tulee
Osala uskoo, että erilaiset lihasvoimalla toimivat laitteet tulevat yleistymään tulevina vuosina. Jopa sellainenkin ihme kuin lihasvoimalla
toimiva lentolaite on olemassa.

- Tällä hetkellä noin 15 % maailman johtavassa pyörämaassa Hollannissa myydyistä pyöristä on nojakkeja. Aikaa myöden nojakit tulevat syrjäyttämään perinteisen polkupyörän.

- Nojakki on turvallisempi, mukavampi ja kevyempi polkea kuin tavallinen polkupyörä. Maailmassa on tällä hetkellä noin 100 nojakin valmistajaa. Ainoa syy siihen, että kukaan heistä ei ole ryhtynyt valmistamaan pitkiä sarjoja on siinä, että valmistajat eivät ole vielä löytäneet yhteistä mallia ja yhteistä standardia, mutta kun tämä löytyy niin nojakit tulevat, sanoo Osala. Nopeusennätys tasaisella on yli 130 km/h, joten lujaa pääsee tarvittaessa.

Nojakit Suomessa
Nojapyörät
HPV Finland
Vakavasti sairastuneille
Kaiken maailmannojakit
Alahärmän Nojakkipyörät
Osalan nojakkisivut
Tee-se-itsemiehet asialla
Voltin kone- ja pyöräliike
Tandemnojakki
Nojakin historiaa suomeksi

Ota kantaa ja anna palaa! Klikkaa alapuolella olevaa comments linkkiä ja jätä mielipiteesi kommenttialueelle.Voit lähettää jutun myös kaverillesi klikkaamalla kirjekuoren kuvaketta.





5Kommenttisi:

At 8:27 ip., Anonymous Anonyymi said...

Joo, joo. Vaasa voisi olla myös Suomem nojakkikaupunki.

 
At 4:47 ip., Anonymous Anonyymi said...

Hieno juttu kolmipyöräisestä ja rakennusohjeita ja tietoja:

http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa5.html

 
At 2:27 ip., Anonymous Anonyymi said...

Nojakki tulee kyllä yleistymään, mutta se ei tule koskaan syrjäyttämään pystypyörää. Valtaosa ihmisistä käyttää pyörää lyhyen matkan kulkemiseen tai hätävara-ajoneuvona auton sijasta. Tällaisessa tarkoituksessa pystypyörä on kätevin, koska se on halpa (yhden nojakin hinnalla saa yli 10kpl halpoja peruspyöriä marketista), helppo säilyttää, helppo kujettaa autossa/junassa ja helppo pysäköidä. Nojakin edut tulee esiin vasta pitkillä matkoilla ahkerassa hyöty- tai harrastekäytössä.

 
At 9:15 ap., Anonymous Anonyymi said...

Mikäköhän tekee nojapyörästä turvallisemman, kuin pystypyörästä?

Ne kolme nojakkia, joita itse olen ajanut tuntuivat ihan mahtavilta kulkuneuvoilta, mutta turvallisuus oli minun mielestä heikompi kuin pystypyörässä. Tässä perustelut:
- Nojakkikuski ei pysty kääntämään päätä takaviistoon yhtä hyvin kuin pystypyörässä ja joutuu siksi luottamaan lähinnä sivupeileihin (kuolleet kulmat ja pienet peilit).
- Ajoasento on monesti matala, jolloin tienpinnan tasaisuuden arviointi hankaloituu. Kuoppia joutuu tiirailemaan tarkemmin.

 
At 3:28 ap., Blogger tyhjä kannu said...

Vähän oli jo iäkkäämpää tekstiä, mutta onko tuota nojakin valmistusta kysytty potkukelkkatehtaalta (Esla), joka toimii Kourassa ja jonka tietääkseni omistaa Esko Lahtinen?
Kyseinen tehdashan tekee kelkkojen ohella monenmoisia potku- yms. pyöriä, joita näkyy aika runsaasti olevan esim. monenkin sairaalan "sisäisessä liikenteessä".

 

Lähetä kommentti

<< Home