tiistaina, kesäkuuta 21, 2005

Greenpeace tiedottaa

Ruoppaushankkeet tuhoavat Merenkurkussa
Ruoppaushankkeet tuhoavat Merenkurkkua
Greenpeacen sukeltajat ja kuvaajat ovat lauantaista lähtien dokumentoineet sekä toteutettuja että suunniteltuja ruoppaus- ja maanmuokkaushankkeita Merenkurkun alueella. Greenpeacen alus M/Y Esperanza on ollut ankkurissa Vaasan edustalla lauantaiaamusta lähtien. Dokumentoinnin ensisijaiset kohteet olivat Björkö, Isolahden ja Södra Vallgrundetin ruoppaushankkeet, jotka ovat olleet paikallisten ympäristöaktivistien hampaissa viime aikoina. Tänään tiistaina Esperansa suuntasi kohti Selkämerta.

Mittavia vaikutuksia
Pienimuotoisten ruoppausten ja läjitysten yhteenlasketut ympäristövaikutukset ovat mittavia. Maassamme ruopataan vuosittain miljoonia kuutiometrejä maamassoja merenpohjalta poukamien, lahtien ja kluuvien ”avaamiseksi” veneliikenteelle. Ruoppaus ja maamassojen takasin läjitys mereen vaikuttaa muun muassa veden kirkkauteen ja virtauksiin sekä tuhoaa vedenalaista kasvustoa tärvellen tärkeitä elinympäristöjä ja kutualueita kaloille.

- Ruoppaus aiheuttaa erityisen suurta tuhoa Merenkurkussa, sillä maan kohoamisen seurauksena täällä ruopataan suuremmassa mittakaavassa kuin muualla Suomessa. Tämän lisäksi ruopattujen maamassojen läjitys rantavyöhykkeeseen tai merelle aiheuttaa joillakin alueilla veden happamoitumista, joka puolestaan vaikuttaa kalakantojen elinvoimaisuuteen, Greenpeacen meribiologi Sari Tolvanen totesi Esperanzan kannella maanantaina.

Epämääräinen lainsäädäntö
- Nykyinen ruoppausta koskeva lainsäädäntö on epämääräinen ja vanhentunut. Laissa ei ole esimerkiksi tarkennettu miten ”vähäisempi toimenpide” määritellään. Lisäksi laissa on lukuisia porsaanreikiä, jotka mahdollistavat kalojen kasvu- ja kutualueiden tuhoamisen. Näihin epäkohtiin on tultava muutoksia, sanoi Greenpeacen tiedottaja Mikael Sjövall.

Greenpeacen saamien tietojen mukaan ympäristöministeri Jan-Erik Enestam ei ole valmis uudistamaan lainsäädäntöä sellaiseen suuntaan, että ruoppausta voitaisiin Suomessa valvoa paremmin tai vähentää.

Aammattikalastus vaarassa
- On muistettava, että ruoppaus tuhoaa pitkällä tähtäimellä myös paikallisen ammattikalastuksen. Ainoa tapa pysäyttää vallitseva ruoppausanarkia ja elvyttää tuhoutunutta meriluontoa on perustaa laaja-alaisia mertensuojelualueita, joiden sisällä ruoppaus ja muut meriluontoa tuhoavat toimet voidaan kieltää. Merenkurkun maanpäällisiä luontoarvoja suojellaan jo monilla eri sopimuksilla. Nyt on korkea aika suojella myös Merenkurkun vedenalaista elämää, Sari Tolvanen totesi.

Lisätietoja:
Greenpeace

25 kommenttia:

  1. Anonyymi12:07 ip.

    Kiitos! Thank´s! Tack! Merc!

    VastaaPoista
  2. Anonyymi2:41 ip.

    Mahtaavaa Greenpeace! Pohjalauksen tilauksen lopetin tänään koska tahallsesti jättivät minua ja monia ystäviäni suuresti kiinnostavasta tapahtumasta kirjoittamisen.

    Greenpeace saa Pohjalaisen tilausmaksun jatkossa tukena minulta! Tuen maksaminen onnistui helposti täällä
    http://www.greenpeace.se/np/s/NPF_adage.asp?g=join&lang=F

    VastaaPoista
  3. Anonyymi6:41 ip.

    Onko tuo ruoppaus kaikista tärkein ongelma Merenkurkussa? Eikö sellainen ole ns. vaaralliset kuljetukset, joita esim. RG-Line harjoittaa?
    Jotenkin tuntuu hieman keksityltä aiheelta.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi7:45 ip.

    Kiinnostava piirre Greenpeacen propagandassa on kumiveneiden nostaminen symboliksi. Kumiveneet ovat nopeita, dynaamisia ja hiukan uhkaavia.
    Ne symbolisoivat myös vapautta ja ehkä myös seksuaalisuutta.

    Todella taitavaa!

    VastaaPoista
  5. Anonyymi8:14 ip.

    Ei kai Greenpeace nyt tänne asti tule keksimällä keksimään aiheita mitä voisi nostaa esille!

    Heidän tieteellinen tietämyksensä on huippua. Myös mediasuhteet ja markkinointi on huippuluokkaa.

    Sellaiset mediat jotka arvostavat lukijoitaan - eivätkä ole ylimielisiä manpuloijia - tietysti kirjoittavat varsinkin nuorempaa ja tiedostavampaa kovasti kiinnostavsta ilmiöstä nimeltä Greenpeace.
    Todellalimbo Pohjalaiselta jättää huomiotta vierailu. Tästä lähtien luen Pohjalaista epäillen sillä mikään vahinko tuo ei ollut.

    Tietääks porukka kuka suomalainen oli koko maailman Greenpeacen johtaja muutaman vuoden 90-luvulla?

    VastaaPoista
  6. Anonyymi9:07 ip.

    En ainakaan minä tiedä. Kerro jo!

    VastaaPoista
  7. Anonyymi11:20 ip.

    Matti Vuori

    VastaaPoista
  8. Anonyymi11:51 ip.

    Mitä itse rupppauksiiin tulee niin täälläpäinhän on lähes "jokamiehenoikeus" ruopata mutaisia huvilarantoja. Tämä hävityksi tuomittu taistelu luonnonvoimia vastaan on luvanvaraista mutta harva taitaa sitä edes tietää. Kaivinkoneurakoitsijoita voitaisiin mielestäni kohtuudella edellyttää että kaivuun ehtona on maan (vesijätön) omistajan hankkima lupa möyrimiselle ja sanktioida myös kaivaja.(Nämä luvattomat möyrimiset aiheuttavat traagisia naapuririitoja - yksikin kerran täytti puolet yhteisestä lahdesta...Näillä sitten vaivataan viranomaisia ja oikeusapparaattiamme)

    VastaaPoista
  9. Anonyymi11:57 ip.

    Vasabladet oli myös hienosti huomioinut m.m. (vaasalaisen lisäksi Maailmakuulun Greenpeacen vierailun. Lienee ensimmäinen kerta kun ammattikalastajat olivat yhteisessä tiedotustilaisuudessa Grenpeacen kanssa. Hyvä Vaasan kalastajat!
    Vbl tänään:
    "När det gäller marina reservat – och jakten på sälar – går yrkesfiskarnas och de Greenpeaceaktivas åsikter isär. Ändå är Heinonen och West överens om att det är viktigt att fiskare och Greenpeaceaktiva kommunicerar med varandra.
    Och försöker förstå varandra.

    När det gäller muddringen är de överens om att fiskbeståndet tar skada av muddringen.

    –Jag befarar att muddringen har samma effekt på havsbottnen som skogsdikningen hade. Det vill säga att fiskarna försvinner med tiden, säger Bertel West.
    Dessutom anser han att det är totalt onödigt att gräva längs stränder – resultatet blir ändå kortvarigt eftersom landhöjningen är stor.
    –Längs hela kusten muddras det litet här och litet där, men hur mycket tål havet egentligen, undrar Göran Heinonen.
    Och det som oroar de aktiva inom Greenpeace är just den okontrollerade muddringen.

    VastaaPoista
  10. Anonyymi1:55 ap.

    Joopa joo... Ruoppaukset ovat välttämättömiä. Varsinkin Merenkurkussa, jossa maa nousee metrin sadassa vuodessa. Ellei ruoppauksia saa tehdä, ei Vaasalla eikä millään kaupungilla ole pitkällä tähtäimellä satamaa ja kaikki rannat ovat kulkukelvottomia kaislikoita varsinkin kun joet puskevat lietettä esimerkiksi eteläiselle kaupunginselälle ja Påttin puhdistamo Isolahteen.

    Toki ruoppausten haittoja tulee rajoittaa mm. kieltämällä ruoppaukset kutuaikaan kuten nyt jo on tehty sekä edellyttämällä ruoppauslupaa, joka myöskin on tällä hetkellä tilanne sekä huolehtimalla siitä, että happamat pohjamassat kalkitaan, jota myöskin edellytetään. Ellei joku toimi lain ja ruoppausehtojen mukaisesti, on kyse virkamiesten lepsuilusta. Ei kun kovempi linja käyttöön ja väärintekijät pistettäköön korjaamaan tekemänsä vahingot. Joko kalkitsemaan ruoppausmassansa tai jopa edellyttää ruoppausmassojen siirtämistä, mikäli ne on läjitetty laittomaan paikkaan.

    Eli en lähtisi mustavalkoisesti kieltämään ruoppauksia vaan huolehdittakoon riittävästä valvonnasta jotta vain välttämättömät ruoppaukset suoritetaan ja näiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet.

    VastaaPoista
  11. Anonyymi6:57 ap.

    Uutinen on se, jonka toimitus uutiseksi nostaa ja noteeraa. Tuntematta sanomalehti Pohjaisen käytäntöä epäilen, että Greenpeacen huomiotta jättäminen on linjakysymys, mutta voihan kysymys olla myös työvoiman käytöstä.

    Linjakysymystä epäilen,koska tänäänkään ei lehdessä ollut aiheesta mitääm

    Jos tämä on valinta niin se huolestuttaa. Lehti torjuu näin nuoret ja aktiiviset ja ympäristöstä kiinnostuneet lukijat.

    VastaaPoista
  12. Anonyymi9:00 ap.

    En syyttäisi virkamiehiä lepsuilusta. Kun he eivät saa tietoa missä möyritään niin vaikea siinä on toimia. Ymmärtääkseni vaötosa ruoppauksista on täysin luvattomia - niiden tarpeellisuus on sitten eri asia.

    (Tolpppien varassa olevan) laiturin rakentaminen olisi luonnon kannalta paras vaihtoehto. Ranta siirtyy auttamatta ja esim Gustavsborgissa voisi jo tehdä uuden rantapolun lähemmäksi vettä. Antta siis ranna siirtyä - siirrytään perässä. Niin joudutaan satamakin (pian taas) siirtämään. Eihän nykyäänkään iso laivat Vaasaan pääse. Suur-Vaasan ulkosatama tulee varmaan sijaitsemaan varmaakin Norra Vallgrundissa - siksihän se muuten älytön silta tehtiin.

    VastaaPoista
  13. Anonyymi1:05 ip.

    Greenpeace pysyy uskollisesti pääsponsorinsa eli öljy-yhtiöiden talutusnuorassa. Keksitään kaikenlaisia naurettavia ongelmia, kuten nyt tämä ruoppaus, vaikka esim. öljykuljetukset (varsinkin Itämerellä) ovat luonnon kannalta suurimmat uhat Suomen merialueilla. Mutta ne eivät Greepeacea kiinnosta, kuten nähtiin talvella, kun yksipohjaiset tankkerit makasivat jäissä täydessä öljylastissa ja asia ei Greenpeacea kiinnostanut...... Ja muuten turha tulla selittämään mitään siitä, että Greenpeacen toiminta
    rahoitetaan yksityshenkilöiden lahjoituksilla, koska lahjoittajien nimet eivät ole julkista tietoa.... ;)

    VastaaPoista
  14. Anonyymi2:38 ip.

    Onko sulla jotain faktaa Greenpeacen ja öljyalan suhteesta?

    VastaaPoista
  15. Anonyymi5:19 ip.

    Minäkin haluaisin tietää. Yritin googletaa seuraavilla, mutta en löytänyt mitään luotettavaa materiaalia. Koettakaa mutkin:

    greeanpeace oil indstry
    anti greenpeace
    anti news greenpeace
    greenpeace watch
    against greenpeace
    greenpeace corrupted oil

    VastaaPoista
  16. Anonyymi6:49 ip.

    Taidatte olla murkkuikäistä väkeä, jos Greenpeacen ja öljy-yhtiöiden allianssi on teille uusi asia. Tästähän on puhuttu jo ainakin 20 vuotta.... Jos on seurannut vähän pitempään Greenpeacen toimintaa, niin huomaa varsin nopeasti,, että Greenpeacen iskuja suunniteltaessa öljy-yhtiöt pääsevät todella vähällä, jos toisaalta ajattelee mikä vaikutus fossiilisilla polttoaineilla on kasvihuoneilmiön kehittymisessä tai minkä jatkuvasti konkretisoituvan uhan öljykuljetukset muodostavat ympäristölle.... Ja sitä Googlen käyttämistä kannattasi harjoitella vähän lisää, koska itse löysin heti vastaavanlaisia epäilyjä esim. suomalaisten ydinenergianuorten sivuilta. ;)

    http://www.ydinenergianuoret.fi/gp_mielenosoitus.htm

    VastaaPoista
  17. Anonyymi8:12 ip.

    Mitä tämä sitten on?
    Greenpeacesta ja öljystä

    VastaaPoista
  18. Anonyymi9:18 ip.

    Näinhän se menee:
    1. Heitetään (löyhäperusteinen) epäilys toimijan vaikuttimista.
    2. Vähätellään esiin nostettua ongelmaa perehtymättä viitekehykseen
    3. Saadaan keskustelu väärille urille

    (Liito-orava/Asuntomessut asiassa vähän sama juttu - unohdettiin että lainsäädäntö on asiassa tiukka ja kaupunki itse tilasi selvityksen, jonka tulos uhkaa projektia. Jos tässä yhteydessä vaikka alkaa väitää että Kouhin jäsenyys Pohjalaisen hallituksessa muokkaa lehden kantaa niin sehän on asian viemistä väärille raiteille - faktoissahan pitäsi pysyä.)
    Tässä tapauksessa unohdetaan millä asialla Greenpeace täällä oli.

    Grenpeace kampanjoi Itämeren puolesta (maailman saastunein meri!)ja ennen kaikkea sinne perustettavien merensuojelualueiden tarpeesta. Siksi nyt ei puhuta öljy-yhtiöstä, ydinvoimasta,liiot-oravista eikä edes hylkeistä. VAAN Itämeren vedenalaisen luonnon, kalaojen kutupaikojen yms uhkista. Ja tässä juuri ruoppaukset ja pengerrykset ovat MERENKURKUN suurin vitsaus. KS
    http://www.greenpeace.se/np/s/NPF_oce_reservat.asp?g=oce


    Salaliitto-teoriota aina esiintyy. Ja epäilyjä eri aktivistien motiiveista. Mitkä ovat esim. vaasalaisten luonnonsuojelijoiden motiivit toiminnalleen?

    Greenpeace on saanut paljon aikaan. Hyvä!

    Tässä lainaus "googettajan" linkistä löytyneestä luotettavalta tuntunesta tiedotteesta. Tiedotteen laatijalla ei liene syytä kirkastella mitenkään Greenpeacen kilpeä aiheettomasti...

    jolloin ympäristöjärjestöt ovat lisäämässä
    painetta öljy-yhtiötä kohtaan. Aiemmin tällä viikolla, FoEI, Greenpeace
    ja People and Planet ilmoittivat yhteisestä Exxon-boikotista (Esso)
    (www.stopesso.co.uk)

    VastaaPoista
  19. Anonyymi12:26 ap.

    Viimeisin kuulemani salaliitto-teoria oli että kaasuyhtiöt hyötyisivät tukemalla Greenpeacea taistelussa öljy-yhtiöitä vastaan. Eli kaikkea olettamia löytynee.

    Mielenkiintoisempana taloudellisten siteiden suhteen taidetaan pitää Greenpeacen suhdetta orgaaniseen ruokaan.

    VastaaPoista
  20. Anonyymi1:03 ap.

    Olen kuullut melko varmalta taholta että rantaraitteja kävelevät ja pyöräilevät salaa rahoittavat luonnonsuojelijoiden ja vihreiden toimintaa. Kuparisaaren puskikossa on salainen säätöpossu johon aina euro sujahtaa. Siksi ne vastustaa rannan pilaamista asunnoilla!

    VastaaPoista
  21. Anonyymi10:17 ip.

    Greenpeace on periaatteessa hyvällä asialla halutessaan suojella maapalloa mutta sen toiminnasta puuttuu logiikka.

    Organisaation kotisivuilla taistellaan ydinvoimaa vastaan ja fossiilisten polttoaineiden aiheuttamaa ympäristömuutosta vastaan. Energiaa pitäisi Greenpeace:n mukaan tehdä uusiutuvista energialähteistä. Muuten hyvä mutta kun uusiutuvilla energianlähteillä ei ole mitään mahdollisuutta tuottaa luotettavasti kaikkea sitä energiaa mitä tarvitaan.

    Otetaan esim. tuuli- ja aurinkovoimalat, joista Greenpeace pitää. Ne tuottavat täällä Suomessa energiaa parhaiten silloin kun energiantarve on pienimmillään - kesällä. Ne eivät tuota mitään silloin kun energiantarve on suurin - talvipakkasilla. Energiantuotannon kapasiteetti pitää kuitenkin mitoittaa pahimman päivän mukaan, jolloin nämä uusiutuvat tuuli- ja aurinkovoimalat eivät voi korvata yhtäkään ydinvoimalla tai kivihiilellä toimivaa voimalaa.

    Jos Greenpeace:n toiminnassa olisi mitään järkeä, heidän pitäisi täysillä panostaa fuusioenergian tutkimukseen ja suositella toistaiseksi ydinvoimaa fossiilisten polttoaineiden käytön sijaan. Ja samalla tehdä kaikki voitava ydinvoimaloiden turvallisuuden parantamiseen entisestään.

    Koska Greenpeace ei tätä tee, tuotetaan maailmalla energiaa koko ajan aivan turhaan ja aivan liikaa ympäristöä saastuttavilla menetelmillä.

    Energian säästöstä on kiva puhua mutta se ei ratkaise maailman yhä lisääntyvää energiantarvetta.

    Näen että Greenpeace tekee hallaa suurien ongelmien ratkaisemiseksi. Se keskittyy aivan liikaa pieniin tunteisiin vetoaviin ongelmiin sillä se toiminta tuottaa heille eniten tukea ja rahaa. Vai koska olet nähnyt Greenpeace:n työntekijöitä ja kannattajia kahlitsemassa itseään tielaitoksen suola-autoon?

    VastaaPoista
  22. Anonyymi6:32 ip.

    Millä tuo vene kulkee? Mäntysuovallako?

    VastaaPoista